Strona Główna Lista przepisów Miejsca Kilka słów W obiektywie Strona Główna Grafika O mnie Facebook Kontakt

niedziela, 23 marca 2014

Kilka słów o...obsłudze programu Inkscape #1

Zostałam poproszona ostatnio o stworzenie tutorialu na temat programu Inkscape. Przyznam szczerze, że była to naprawdę miła niespodzianka, bo nigdy nie spodziewałam się, że zostanę "ekspertem" w tej dziedzinie. Szczególnie, że moje zdolności informatyczne nie są na wysokim poziomie. Jednak postaram się przekazać to, co zdążyłam się sama nauczyć przez ostatnie kilka miesięcy. Wszystko oczywiście za pomocą prób i błędów. Początki były bardzo trudne. Byłam już tak załamana, że chciałam odinstalować program. Jednak kiedy człowiek podczas długich wieczorów zaczyna się nudzić, okazuje się, że może wszystko :) Cieszę się, że moje grafiki Wam się spodobały, a tymczasem postaram się przybliżyć Wam kilka podstawowych funkcji programu oraz moją technikę tworzenia :). Dziś omówię część podstawowych narzędzi programu. Zaczynamy!


Pasek dostępnych narzędzi:


  1. Wskaźnik zaznaczenie i przekształcenie obiektów - tak jak sama nazwa wskazuje, zaznacza i przekształca obiekty (możliwość zmiany wielkości obiektu oraz po dwukrotnym kliknięciu strzałką na obiekt pozwala na zmianę jego położenie na płaszczyźnie). 


  2. Edytowanie węzłów i uchwytów sterujących ścieżek - jedno z najbardziej przydatnych narzędzi. Służy do nadawania pożądanego przez nas kształtu obiektu. Po naciśnięciu wszystkie węzły stają się widoczne. Dokładną zasadę działania omówię nieco później, ponieważ to rzecz najczęściej przeze mnie używana :).


  3. Ulepszanie obiektów za pomocą rzeźbienia i malowania - Rzeźbienie polega na wpływie na ścieżki z których zbudowany jest dany obiekt. Niestety nie poznałam do końca jego możliwości.


  4. Przybliżanie i oddalanie rysunku - tego nie trzeba raczej tłumaczyć :). Przybliżamy i oddalamy klikając bezpośrednio na obiekt lub posługujemy się wyświetlającymi się lupami na górnym pasku.


  5. Tworzenie prostokątów i kwadratów.


  6. Tworzenie obiektów 3D - nie było mi nigdy wcześniej potrzebne, więc nie używałam.


  7. Tworzenie okręgów elips i łuków - tak naprawdę z kołem w tym programie pracuje mi się najlepiej :). Za pomocą przycisków wyświetlających się , w górnym pasku można utworzyć pełne koło, łuk, lub niedomknięty okrąg. Jeśli chcemy, aby nasz obiekt był idealnym kołem przy rysowaniu przytrzymujemy klawisz Ctrl.


  8. Tworzenie gwiazd i wielokątów - na pasku u góry mamy możliwość wyboru - czy chcemy rysować wielokąt czy gwiazdę. Możemy również ustawić głębokość wcięcia ramion, zaokrąglenie kątów i wiele innych.


  9. Tworzenie spiral.


  10. Ręczne rysowanie krzywych - trochę jak ołówek w Paint :),


  11. Rysowanie krzywych Beziera i linii prostych - rysowanie idealnych prostych oraz krzywych z zastosowanie węzłów.


  12. Tworzenie linii kaligraficznych - możliwość rysowania linii odręcznie . Ponadto na górnym pasku możemy wybrać sobie styl rysowanej linii (m.in. stalówka, marker itp.).


  13. Tworzenie i modyfikowanie obiektów tekstowych.


  14. Natryskiwanie obiektów za pomocą rzeźbienia lub malowania - zasada działania podobna do aerografu w Paint, z tą różnicą, że w Inkscape natryskiwanym elementem jest wcześniej zaznaczony obiekt.


  15. Usuwanie istniejących ścieżek - likwiduje niechciane przez nas obiekty.


  16. Wypełnienie kolorem zaznaczonych obszarów.


  17. Tworzenie i modyfikowanie gradientów - przyznam się szczerze, że również nie używałam.


  18. Pobieranie kolorów z obrazka - działa jak typowy zakraplacz. Narzędzie bardzo przydatne.


  19. Tworzenie diagramu łączników.


Niektóre z możliwości jednego z pasków górnych





1. Otwieranie nowego dokumentu, otwieranie już istniejącego, zapisywanie, drukowanie...tych funkcji raczej nie trzeba tłumaczyć ;).



2. Importowanie obiektów do dokumentu - wprowadza istniejące obiekty z komputera na płótno.


3. Eksportowanie - po kliknięciu otwiera nam się okno eksportowania :

W tym oknie możemy wybrać czy chcemy eksportować całą stronę, rysunek (zapisuje obiekty bez białego tła), zaznaczenie (tylko obiekty zaznaczone), czy cały obszar użytkownika. Decydujemy również gdzie nasza grafika ma zostać zapisana i pod jaką nazwą.


4. Grupuje zaznaczone obiekty - scala obiekty w jedną całość.

5. Rozdziela zaznaczone grupy obiektów - wcześniej scalone obiekty przywraca do pierwotnego stanu.





Uff... Ogólny zarys dostępnych narzędzi już jest. Teraz zostało mi tylko pokazanie Wam mojej techniki tworzenia grafiki i kilku przydatnych funkcji. Jednak musicie być cierpliwi :) Kolejny post o programie pojawi się już na dniach. Miłej niedzieli! :)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz